Tolerancijos diena

Tarptautinė komisija nacių ir sovietinio okupacinių režimų nusikaltimams Lietuvoje įvertinti (toliau Tarptautinė istorinio teisingumo komisija) inicijavo Tarptautinės Tolerancijos dienos – lapkričio 16-osios paminėjimą Lietuvoje. Šiais metais komisija pasiūlė Tarptautinę Tolerancijos dieną paminėti su TOLERANCIJOS RAKTU.

Musninkų Alfonso Petrulio gimnazija, susipažinusi su pilietinės iniciatyvos tikslais: išsiaiškinti bei prisiminti žodžio Tolerancija reikšmę; aptarti su mokiniais – ar mes gyvename Tolerantiškoje visuomenėje, ar tolerancija vyrauja vienas kito atžvilgiu, kokius netolerancijos ar tolerancijos pavyzdžius mokiniai prisimena; rasti ir aptarti XX a. istorijos pavyzdžius, susijusius su netolerancija kitai tautai, religijai ar rasei; paanalizuoti, kokias žiaurias pasekmes gali sukelti netolerancija, priešiškumas kitam, kitokiam; aptarti XX a. Lietuvos istorijos faktus (nacių ir sovietų okupacijų laikotarpius) rasti tolerancijos / netolerancijos pavyzdžių mūsų Lietuvos istorijoje ar jos vertinime, prisijungė prie siūlomos iniciatyvos ir organizavo netradicinio ugdymo dieną, skirtą Tarptautinei Tolerancijos dieną paminėti.

Gimnazijos mokiniams ir mokytojams susirinkus į aktų salę, prasidėjo Tolerancijos dienos minėjimas. Gimnazistai atliko dainą ,,Nepasiduok“ (vadovė mokyt. Asta Jurkevičienė). Prisiminti praėjusių metų Tolerancijos dieną, jos simbolį – rankas padėjo II g klasės gimnazistų sukurtas filmukas apie toleranciją.

Gimnazistai (jiems padėjo socialinė pegagogė Ieva Vaitkeviča) priminė jaunesniųjų klasių mokiniams žodžio Toleranciją reikšmę, paaiškino, kodėl svarbu laikytis tolerancijos taisyklių. Mokiniai atidžiai klausė vyresniųjų draugų, mąstė. Muzikinė pauzė – daina ,,Tikėk“, atliekama merginų, leido pamąstyti apie save, santykius su aplinkiniais. Kai buvo pristatytas Tolerancijos dienos simbolis – Tolerancijos raktas, renginio vedantieji pasakė, kad Musninkų Alfonso Petrulio gimnazijos Tolerancijos raktas šiandien skirtas žydų kultūrai. Ją mokiniai bandys pažinti ir suprasti.

Dailės ir etikos mokytoją Valentina Brazaitienė papasakojo, ką netikėto sužinojo savo kelionės Afrikoje metu: parodė nuotraukas, kuriose buvo užfiksuotos akimirkos, praleistos viename iš Afrikos muziejų. Afrikos Muziejaus ekspozicijoje, skirtoje litvakams, matėme savo, Širvintų, Musninkų krašto namus, čia gyvenusius žydus.

Musninkų miestelio bibliotekos bibliotekininkė Anžela Rolienė pristatė parodą apie žydų bendruomenės gyvenimą Musninkuose. Kvietė pasižiūrėti autentiškų nuotraukų, eksponuojamų gimnazijos foje.

Pradinukų choras (vadovė mokyt. Asta Jurkevičienė) savo daina ,,Draugystės šaly“ apibendrino įžanginę minėjimo dalį.

Klasės, gavę Tolerancijos raktus, susipažinę su užduotimis, turėjo atrakinti duris į žydų kultūrą. Darbas virė dvi pamokas.Vėliau vėl visi susirinko į aktų salę, kad pristatytų tai, ką nuveikė. Renginį toliau vedė mokytoja Aušra Urbonavičienė.

Ig klasės gimnazistai pristatė temą „Raktas į žydų kultūrą per Musninkus“. Gimnazistai buvo susitikę su mokytoja Filomena Vaicekauskiene, kuri jiems papasakojo apie žydus Musninkuose ir toleranciją. Mokiniai, prisiminę pasakojimus, kartu su klasės vadove Daiva Lučiūniene ir lietuvių klabos mokytoja Snieguole Urbonavičiene parengė meninę kompoziciją apie Musninkų miestelio žydus, jų likimą. Kompoziciją parodė susirinkusiems.

Pradinukai kartu su savo mokytojomis Danguole Blusevičiene, Sigute Bžozinskiene, Asta Jurkevičiene, Elze Trakimavičiene domėjosi žydiškais vardais. Išsiaiškino, kodėl naujagimiams  buvo duodami bibliniai vardai , talmudiniai ir net gamtiniai vardai. Ką tie vardai reiškia išvertus į lietuvių kalbą. Su vardų reikšmėmis pradinukai supažindino visus susirinkusius salėje.

5 klasės mokiniai kūrė tolerancijos raktą į žydų kultūrą per šokį. Pašoko kartu su klasės vadove Snieguole Urbonavičiene ir šokių mokytoja Daiva Balandiene išmoktą žydų šokį.

Šeštokai dirbo kartu su klasės vadove Egle Dikčiene ir dailės bei etikos mokytoja Valentina Brazaitiene. Susirinkusiems mokiniai pristatė žydų simbolius, paaiškino, ką jie reiškia. Parodė skaidres apie žydų menininkus: kompozitorius, dailininkus, filosofus, scenografus, kurie gyveno, ar dabar gyvena Lietuvoje.

7 klasė, padedant klasės vadovei Rasuolei Chmeliauskienei ir tikybos mokytojai Jūratei Mačiulienei, sužinojo, kokia yra žydų religija, sukūrė kryžiažodį. Suvaidindami pamoką savo sukurtą kryžiažodį išsprendė salėje.

Čiobiškio pagrindinio ugdymo skyriaus septintokai ir aštuntokai kartu su mokytoju Sigitu Miknevičiumi visus supažindino su Lietuvos sinagogomis: parodė ir pakomentavo parengtas skaidres.

8 klasės mokiniai kartu su klasės vadove Kristina Gateliene ir socialine pedagoge Rasa Kazlauskiene susipažino su žydų virtuve, gamino žydišką patiekalą iš avinžirnių. Visos klasės gavo po maišelį jų gaminto skanėsto.

IIIg klasė mokėsi žydų kalbos ir rašto. Bandė rašyti žodžius, naudodamiesi žydų kalbos abėcėle. IIIg klasės vadovė, istorijos mokytoja Danutė Narbutaitytė, parodė skaidres ir papasakojo apie jidiš, aramėjų ir hebrajų kalbas, kurias vartoja žydai.

IVg klasė kartu su klasės vadovė Kristina Povilaitiene susipažino su žydų tautos tradicijomis ir papročiais. Visiems papasakojo apie žmogaus gimimą,  pilnametystę, vedybas galimas skyrybas, laidotuves lydėjusias tradicijas ir papročius.

IIg klasė kartu su klasės vadove Vita Voveriene ir muzikos mokytoja Jūrate Aniukštiene žydų kultūrą pažino per muziką. Mokiniai ne tik parengė skaidres apie šią meno rūšį, bet ir padainavo.

Į svečius atvykę Vilniaus kultūros centro žydų dainų ir šokių ansamblio “Fajerlech” nariai pravedė edukacinę programą, kurios metu ne tik grojo, šoko, dainavo žydiškai, bet ir papasakojo apie žydų gyvenimą, papročius, vertybes, visus vaišino tradiciniu skanėstu ,,Imberlak“.

Pilietinės iniciatyvos idėja RAKTAS – puikiai tinka atrakinti žmonių mintims, širdžiai, jausmams ir įsileisti į savo minčių ir širdies labirintą šalia esantį kitokį žmogų ne tik savo išvaizda, bet ir kitokių pažiūrų, išpažįstančių kitą religiją. Kai kurie žmonės savo viduje turėdami pakantumą, supratimą, draugiškumą, kito priėmimą, pagarbą, ne visada tai atskleidžia kitiems, todėl kartais reikia turėti simbolinį raktą, kuriuo galime atrakinti žmogaus vidinį pasaulį ir padėti atsiskleisti šioms žmogaus savybėms“, – rašoma Tarptautinės istorinio teisingumo komisijos kreipimesi į bendrojo lavinimo mokyklų bendruomenes. Norėtųsi tikėti, kad mes, dalyvavę tolerancijos dienoje, būsime pakantesni, supratingesni, draugiškesni.

 Mokytoja Eglė Dikčienė

Daugiau nuotraukų facebook’e.

Nuotraukos D.Tamašausko ir E.Piškinaitės